|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tuż przed przerwą wiosenną otrzymaliśmy zgodę Zespołu Czerwone Gitary na objęcie naszej szkoły patronatem. Zobacz | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W ostatnich dniach marca Pani
dyrektor skierowała do Rady Miejskiej w Międzyrzeczu wniosek o nadanie
szkole imienia Zespołu Czerwonych Gitar. Oto jego uzasadnienie. „ Szkoła nie jest przystankiem. Jest drogą, która otwiera się na coraz to nowe horyzonty do zdobycia. Wyjdźcie na spotkanie poranka”. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej nr 4 w Międzyrzeczu kierują do Państwa wniosek o nadanie naszej szkole imienia Zespołu Czerwonych Gitar. Od początku swego istnienia Szkoła Podstawowa nr 4 w Międzyrzeczu jest “bezimienna". Wiosną 2004 roku nasza społeczność szkolna podjęła działania zmierzające do nadania imienia placówce. Kluczowym zadaniem stało się wyszukanie i przedstawienie kandydatów do tej zaszczytnej funkcji. Przystępując do wyboru odpowiednich kandydatów wzięto pod uwagę oczekiwania społeczności szkolnej, cechy oraz dokonania i wartości ponadczasowe reprezentowane przez przyszłego patrona. Ustalono, że ma to być osoba, której życie, twórczość, wyznawane przez nią zasady i wartości są zgodne z głównymi celami wychowawczymi przyjętymi przez szkołę, a także są zgodne z misją szkoły. Powinien to być ktoś bliski uczniom, całkowicie dla nich zrozumiały, akceptowany przez nich tak, aby mogli się z nim utożsamiać. Ktoś, kto mógłby stać się autorytetem, źródłem wzorców, ale nie stojących na piedestale za szybą szkolnej gabloty, jak to często bywa w przypadku niewłaściwego wyboru patrona dla danej placówki, ale funkcjonujący na co dzień, obecny we wszelkich działaniach szkoły. Nadanie naszej szkole imienia pozwoli na realizację wielu zadań wychowawczych. Przede wszystkim będzie pomocą w kształceniu u uczniów przywiązania do swojej szkoły. Stwarzać będzie sposobność do pozytywnego utożsamiania się z nią . Nasze działania zaczęliśmy od szkolnego referendum przeprowadzonego w czerwcu 2004 roku, w wyniku którego wybrano trzy propozycje z największą liczbą głosów. We wrześniu 2004 roku zawiązał się komitet organizacyjny złożony z członków rady pedagogicznej, rodziców, uczniów i przyjaciół szkoły, który opracował program działania, dokonał podziału prac i w klasach przystąpiono do popularyzacji idei patrona. W wyniku głosowania całej społeczności szkolnej spośród trójki kandydatów wybór padł na zespół muzyczny Czerwone Gitary. Nauczyciele zgodnie stwierdzili, że może on odegrać wiodącą rolę w tworzeniu programu wychowawczego szkoły i programów nauczania. Tę opinię podzielili rodzice i nasi uczniowie. W dzisiejszym świecie, zdominowanym przez pieniądze i egoizm, w którym wszystko toczy się w zawrotnym tempie, każdemu, i dziecku, i dorosłemu, przyda się moment wytchnienia, spowolnienia czasu, przeniesienia się do krainy, w której najważniejsze są miłość, uśmiech i przyjaźń – wartości, bez których, tak naprawdę, nie da się żyć. Takie przesłanie niosą piosenki zespołu Czerwone Gitary. Czterdziestoletnia działalność i dorobek muzyczny zespołu Czerwone Gitary stanowić mogą odniesienie do wielu zadań edukacyjnych i wychowawczych oraz obrzędowości szkoły. Zespół ze swoim bogatym dorobkiem w dziedzinie muzyki rozrywkowej jest z całą pewnością postacią, która może inspirować różnorodne działania na płaszczyźnie szkoły podstawowej. W ciągu czterdziestoletniej kariery na estradach kraju i świata zespół otrzymał wiele prestiżowych nagród: - czerwiec 1968 – I nagroda na festiwalu w Opolu, - 1969 – trofeum „MIDEM” w Cannes i ponownie I nagroda na opolskim festiwalu, - 2000 rok- uznany za jeden z najlepszych zespołów XX wieku, - 2001 rok - nagroda „PROMETEUSZ 2000” przyznana za największe osiągnięcia artystyczne w sztuce estradowej i w dowód za szczególne zasługi dla kultury polskiej. To tylko część wyróżnień. O ponadczasowości zespołu stanowi fakt, że nie ma świąt Bożego Narodzenia bez piosenki „Dzień jeden w roku”, wiosennej matury bez „Matury”, zabaw dziecięcych bez „Pluszowych niedźwiadków”. Jak mówią sami muzycy, Czerwone Gitary zdobyły niemal wszystko, a teraz postanowili zająć się lansowaniem młodych, zdolnych muzyków. Historia zespołu i czas obecny są dowodem na aktywne i twórcze uczestniczenie w życiu artystycznym i kulturalnym. Wielu działaniom towarzyszyły podróże. To dzięki nim muzycy mieli okazję obserwować świat i ludzi w różnych życiowych sytuacjach. Przede wszystkim jednak byli i nadal pozostają wielką osobowością w polskiej muzyce rozrywkowej. Część swojej twórczości muzycznej poświęcili najmłodszym. Ich piosenki śpiewają dzieci, młodzież i my dorośli... Piosenki z rozmysłem uczą młodego odbiorcę rozpoznawania dobra i zła, odpowiedzialności za losy innych ludzi. Świat, który pokazują, jest wypełniony przyjaźnią, radością, miłością i pokojem. Dają nadzieję, budzą optymizm. Bawią, ale i uczą, przemycając w swych tekstach sprawy wychowawcze . Pragniemy, aby hasłem przewodnim dla pedagogów i uczniów naszej szkoły stały się słowa piosenki: Droga, którą idę, jest jak pierwszy własny wiersz. Uczę się dopiero widzieć świat, jaki jest. Uczę się dopiero świata, jaki jest. Droga, którą idę, biegnie śladem ludzkich spraw. Szukam swego czasu, jasnych słów, prostych prawd. Szukam swego czasu, jasnych słów i prawd. Droga, którą idę, nie wybiera łatwych lat. W czasie, który minie, odbić chcę własny ślad. W czasie, który minie, swój odbiję ślad.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25 stycznia uczniowie wybierali
patrona szkoły. Wcześniej trzy grupy uczniów pracowały nad wybranym
kandydatem. Uczniowie z klasy II oraz IV poznawali sylwetkę
Roberta Korzeniowskiego, naszego
mistrza olimpijskiego. Dzieci z klasy I oraz VIa i VIb szukały informacji na
temat Jana Brzechwy, poety bliskiego
każdemu dziecku. I wreszcie trzecio- i piątoklasiści starali dowiedzieć się
jak najwięcej o zespole muzycznym Czerwone Gitary.
Zespół gazetki Szkolne Echo na
drodze elektronicznej przeprowadził nawet wywiad z
zespołem. Prezentacje kandydatur przygotowano doskonale. Pozostali
uczniowie z wielką uwagą oglądali przedstawiane scenki na temat postaci
kandydujących na patrona naszej szkoły. 26 stycznia swój głos oddali rodzice i
nauczyciele. 28 stycznia 2005 r. komisja w składzie:
otworzyła urny i policzyła oddane głosy. W sumie w głosowaniu udział wzięło 257 osób, w tym
Propozycja Roberta Korzeniowskiego uzyskała 48 głosów. Za Janem Brzechwą opowiedziały się 72 osoby. Ponad połowę wszystkich głosów 137 uzyskał zespół Czerwone Gitary, który w tym roku obchodzi swoje czterdziestolecie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLAN DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W MIĘDZYRZECZU W ZWIĄZKU Z NADANIEM SZKOLE IMIENIA 2004/2005 Szkoła może ubiegać się o nadanie szkole imienia. Imię szkoły zatwierdza i nadaje organ prowadzący. Dla naszej szkoły organem prowadzącym jest Gmina Międzyrzecz.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ostatnia aktualizacja: 31.01.2010 13:14 |