Opracowała: mgr Magdalena Duda
Minipiłka ręczna – doskonalenie podań i chwytów piłki w formie zabawowej.
Klasa: IV (chłopcy i dziewczęta)
Zadania główne lekcji: doskonalenie podań i chwytów piłki w miejscu i w ruchu.
Zadania szczegółowe:
W zakresie sprawności uczeń rozwija:
- orientację przestrzenną,
- koordynację wzrokowo – ruchową,
- zwinność i zręczność,
- sprawność specjalną.
W zakresie umiejętności uczeń:
- wykona podanie jednorącz piłki,
- wykona chwyt oburącz.
W zakresie wiadomości uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa,
- pozna podstawowe techniki wykonywania podań i chwytów,
- wie w jaki sposób przygotować organizm do wysiłku.
W zakresie usamodzielnienia uczeń:
- angażuje się do współpracy w grupie zespole,
- interpretuje prawidłowo polecenia nauczyciela,
- wykazuje chęć do podnoszenia swojej sprawności fizycznej,
Metody nauczania:
- zabawowo – klasyczna
- zadaniowo – ścisła
Formy realizacji zajęć: frontalna
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Liczba uczniów: 20
Przybory: piłki do siatkówki, szarfy
Ogniwa lekcji: |
Opis zabaw, gier i ćwiczeń |
Czas |
Część wstępną – 12 minut |
||
Czynności organizacyjno - porządkowe |
Zbiórka, raport, przywitanie, sprawdzenie obecności i przygotowania ćwiczących. |
2 min |
Przygotowanie do wysiłku zabawa ożywiająca |
Berek z kozłowaniem piłki. Nauczyciel wyznacza trzech berków, którzy zakładają szarfy. Wszyscy biegają po sali, kozłując piłkę. Osoba dotknięta przez berka, zakłada jego szarfę i goni. |
3 min |
Ćwiczenia kształtujące:(na obwodzie sali) |
|
7 min |
Część główna – 26 minut |
||
Zabawy i gry |
Ustawienie w kole – podział na dwa zespoły |
2 min |
1. Piłka goni piłkę – zawodnicy jednej drużyny są przedzieleni zawodnikami drugiej ( jedynki i dwójki). Każda drużyna posiada piłkę (na przeciwległych stronach). Na sygnał drużyny podają piłkę w formie wyścigu po obwodzie koła w ustalonym kierunku. Zwycięża zespół, który dogoni piłkę przeciwników (lub którego piłka obiegnie wszystkich zawodników i wróci do pierwszego). |
2 min |
|
2. Sztafeta wahadłowa – dwa zespoły, każdy podzielony na dwa rzędy (o równej liczbie ćwiczących), ustawione naprzeciw siebie. Na sygnał startują pierwsi zawodnicy, rzucają piłkę do partnerów na wprost i stają na końcu ich rzędu. Wygrywa zespół, który dokładniej i szybciej wykona zadanie. |
5 min |
|
3. Sztafeta wahadłowa z rzutem piłki przez trzymane hula – hop – ustawienie j.w., dwie osoby trzymają hula – hop. Zawodnik po rzucie zmienia osobę trzymającą kółko, która udaje się zgodnie ze wskazówkami zegara. |
5 min |
|
4. Wyścig mieszany – (ustawienie j.w.) na sygnał pierwsi z rzędów podają piłki do zawodników stojących naprzeciw i biegną na ich miejsce. Ci kozłują piłki do partnerów na wprost, podają je im i biegną na koniec rzędu. |
5 min |
|
|
5. Piłka w szeregach – uczestnicy ustawieni w odległości trzech kroków. Na sygnał pierwsi z szeregów podają piłki do swoich sąsiadów. Piłkę podajemy z lekkim skrętem tułowia w kierunku partnera. Piłka odbywa drogę powrotną. Wygrywa drużyna , która szybciej to zrobi. |
3 min |
6. Wyścig w podporze tyłem – piłka na brzuchu, po dobiegnięciu do ustalonego miejsca, rzut do zawodnika z drużyny i powrót biegiem. |
4 min |
|
Część końcowa – 7 minut |
||
Korekcja wad postawy |
|
5 min |
Podsumowanie lekcji: |
Przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji. Ocena aktywności i osiągnięć uczniów. Pożegnanie |
2 min |