mgr Bożena Perdon
RAPORT
Z WEWNĘTRZNEGO MIERZENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
OBSZAR
SZKOŁA OFERUJE UCZNIOM MOŻLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Szkoła, myśląc o mocnej pozycji w swoim środowisku, musi podejmować działania, które prowadzą do poprawy jakości i efektywności pracy. O jakości pracy świadczy to, w jakim stopniu pomaga ona w rozwoju ucznia – tak intelektualnym jak i osobowościowym. Pomocne są do tego różne zajęcia pozalekcyjne. Zaplanowana we wrześniu, a przeprowadzona w czerwcu ankieta miała na celu zbadanie, w jakim stopniu nasza szkoła wspomaga rozwój zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
Badaniem objęto standard:
§ Szkoła oferuje uczniom możliwość uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych.
Wskaźniki
- W szkole funkcjonuje duża liczba zróżnicowanych zajęć pozalekcyjnych;
- Treść zajęć pozalekcyjnych jest dopełnieniem treści uczenia i wychowania;
- Plan zajęć pozalekcyjnych uwzględnia potrzeby edukacyjne i wychowawcze uczniów;
- Szkoła umożliwia uczniom udział w życiu kulturalnym, zawodach i konkursach,
- Zajęcia szkolne służą rozbudzaniu, rozwijaniu zainteresowań i pielęgnowaniu uzdolnień i talentów
Narzędzia, metody, techniki
- Ankieta
- Analiza udziału i osiągnięć uczniów w wewnątrzszkolnych i zewnętrznych konkursach wiedzy, artystycznych, sportowych i innych
- Analiza liczby uczniów realizujących swoje zainteresowania w zajęciach pozalekcyjnych
W badaniu udział wzięli uczniowie z klas II – VI, w sumie 113 uczniów. Uczniowie mogli podkreślić jedną lub kilka odpowiedzi.
Większość uczniów - 84 - odpowiedziało, że uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne. Jest to 74 % badanych.
Dlaczego uczęszczasz na zajęcia pozalekcyjne? |
Liczba uczniów |
interesuje cię tematyka zajęć |
45 |
masz lepszą ocenę z przedmiotu |
16 |
zachęcili cię rodzice |
19 |
bo chodzą moi koledzy |
38 |
lubię nauczyciela prowadzącego |
47 |
inne |
6 |
Uczniowie podawali różne motywacje, dlaczego uczestniczą w tego rodzaju zajęciach. Przy tym pytaniu mogli udzielić kilku odpowiedzi. Najczęściej kierowali się sympatią do prowadzącego zajęcia (prawie 40 %), a dopiero później swoimi zainteresowaniami. Ważne również jest to, czy na te zajęcia uczęszcza kolega (34 %). Zachęta rodziców (17 %) oraz perspektywa uzyskania lepszej oceny z przedmiotu (14 %) nie stanowi już takiego bodźca. Inne uzasadnienie podawane w ankiecie to:
ü wiedza i umiejętności zdobyte na tych zajęciach przydadzą mi się w przyszłości,
ü chcę wiedzieć więcej,
ü nie lubię siedzieć w domu,
ü rozwijam swoje zainteresowania.
Uczniowie odpowiadali także na pytanie, dlaczego nie uczęszczają na zajęcia pozalekcyjne.
Dlaczego nie uczęszczasz na zajęcia pozalekcyjne? |
Liczba uczniów |
nie odpowiada mi termin, godzina |
31 |
nic nie wiem o takich zajęciach |
5 |
nie mam czasu |
13 |
mam daleko do szkoły |
17 |
rodzice mi nie pozwalają |
3 |
nie ma takie koła, które mnie interesuje |
19 |
Aż 27 % odpowiedziało, że nie pasuje termin zajęć, 17 % nie znalazło dla siebie interesujących zajęć, a dla 15 % szkoła jest za daleko, aby wrócić do niej ponownie po lekcjach. 11 % odpowiedziało, że nie dysponuje wolnym czasem. Zaskakujące jest, że 4 % nic nie wie o takich zajęciach. Prawie 3 % mówi, że rodzice nie pozwalają na uczęszczanie na zajęcia w szkole. Dotyczy to uczniów z klasy drugiej.
Ważne również było pytanie, na jakie zajęcia uczniowie najchętniej by chodzili.
Liczba uczniów |
|
zespół taneczny |
26 |
zespół muzyczny |
22 |
koło dziennikarskie |
7 |
kółko plastyczne |
57 |
koło informatyczne |
46 |
koło teatralne |
21 |
tenisa stołowego |
36 |
piłki nożnej |
40 |
lekkoatletyczne |
30 |
koło turystyczne |
22 |
koło europejskie |
16 |
inne |
10 |
Najwięcej chętnych opowiada się za kółkiem plastycznym, bo aż 50 %. Tymi zajęciami zainteresowani byli uczniowie z klasy drugiej, czwartej oraz piątej. Następne kółko, na które chętnie uczęszczaliby uczniowie, to kółko informatyczne – prawie 41 % ankietowanych tak odpowiedziało. Na zajęciach sportowych uczniowie najchętniej ćwiczyliby swoje umiejętności w: piłce nożnej, tenisie stołowym oraz w lekkoatletyce. 23 % ankietowanych zainteresowanych byłoby zespołem tanecznym. Nieco mniej chętnie uczęszczałoby na zajęcia muzyczne. Tyle samo wybrało kółko turystyczne.
Inne formy wymieniane przez uczniów to: kółko przyrodnicze, kółko matematyczne, specjalistyczne zajęcia sportowe (siatkówka, koszykówka, nauka pływania, klub jazdy konnej).
Wielu uczniów naszej szkoły uczęszcza na zajęcia pozaszkolne. Dzięki ankiecie poznaliśmy rodzaj tych zajęć.
Z jakich zajęć korzystasz poza szkołą? |
Liczba uczniów |
gra na instrumencie |
8 |
nauka śpiewu |
7 |
zajęcia w klubie sportowym |
14 |
zajęcia taneczne |
7 |
nauka języka obcego |
18 |
zajęcia plastyczne |
4 |
inne (jakie?) |
3 |
Najwięcej uczniów poza szkołą uczy się języka obcego – 16 %. Natomiast 12 % uczestniczy w zajęciach sportowych w klubie. Dzieci podawały inne formy zajęć, lecz były to powtórzone zajęcia, które odbywają się w szkole. Podawanie takich odpowiedzi wynikało z niezrozumienia pytania.
Uczniowie uwielbiają rywalizację sportową. Szkolne rozgrywki interesują ich w następujących dyscyplinach: dwa ognie, piłka nożna, tenis stołowy oraz biegi przełajowe.
Z innych dyscyplin sportowych wymieniali także: siatkówkę, koszykówkę, skok w dal, ringo.
Jak uczniowie widzą prezentację swoich osiągnięć, pokazuje następującą tabel:
Forma prezentacji osiągnięć uczniowskich |
Liczba uczniów |
Apel szkolny |
66 |
Szkolna witryna WWW |
56 |
Gazetka szkolna |
31 |
Gablota na korytarzu szkolnym |
46 |
Najbardziej, bo aż 58 % uczniów satysfakcjonuje wyróżnienie na apelu szkolnym, nieco mniej woli ogłoszenie osiągnięć na szkolnej witrynie – prawie 50 %. Poniżej tego progu uczniowie wymienili prezentację w gazetce szkolnej lub w gablocie na korytarzu szkolnym.
Następnie uczniowie mieli odpowiedzieć, czy wykorzystują swoje zainteresowania biorąc udział w konkursach.
Prawie 54 % uczniów wykorzystuje swoje zainteresowania, biorąc udział w konkursach. Uczniowie najczęściej wymieniali takie konkursy: ekologiczny, ortograficzny, recytatorski, plastyczny, literacki, zawody sportowe. Nikt nie wymienił konkursów przedmiotowych.
Można przypuszczać, że tego rodzaju sprawdzenie swoich umiejętności jest mało znane wśród uczniów. Aby wysunąć bardziej obiektywne wnioski, należałoby przeanalizować udział uczniów w konkursach przedmiotowych.
Następnie analizie poddano odbywające się w roku szkolnym 2004/2005 zajęcia pozalekcyjne.
1. Zajęcia muzyczne
2. Zajęcia teatralne
3. Zajęcia sportowe – piłka nożna
4. Koło informatyczne dla klas IV – VI
5. Koło informatyczne dla klasy II
6. Kółko europejskie
7. Gimnastyka artystyczna
8. Zajęcia plastyczne
9. Koło dziennikarskie
10. Zajęcia dla dzieci uzdolnionych z klas I – III
Mocne strony szkoły:
ü Uczniowie mają możliwości rozwoju zainteresowań poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych.
ü Oferta szkoły w tym zakresie jest różnorodna.
ü Nauczyciele z własnej inicjatywy nieodpłatnie podejmują się prowadzenia zajęć.
ü Nauczyciele prowadzący cieszą się uznaniem dzieci.
Słabe strony szkoły:
ü Godziny prowadzenia zajęć nie uwzględniają potrzeb dzieci.
ü Nauczyciele w małym stopniu wykorzystują zainteresowania uczniów w przygotowaniu ich do konkursów przedmiotowych.
ü Mała różnorodność form i metod pracy przyczyną niskiej frekwencji na zajęciach pozalekcyjnych.
WNIOSKI:
Ø W przyszłym roku szkolnym, planując zajęcia pozalekcyjne, należy również uwzględnić preferencje uczniów co do następujących zajęć: kółko plastyczne, kółko informatyczne, zajęcia sportowe z naciskiem na piłkę nożną oraz tenis stołowy.
Ø Należy także zastanowić się nad dogodniejszym terminem zajęć.
Ø Aby zachęcić uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, zasadne byłoby uruchomienie kół przedmiotowych.
Ø W celu zwiększenia frekwencji na tych zajęciach, należy zadbać o atrakcyjne formy i metody pracy z uczniami tak, aby nie były one powielaniem lekcji.
Ø Najlepszą formą edukacji regionalnej mogłoby się stać kółko turystyczne.
Ø Formą prezentacji osiągnięć na tych zajęciach, według opinii uczniów, byłby apel szkolny oraz wzmianka na szkolnej stronie WWW.
Załącznik nr 1
Drodzy Uczniowie!
W roku szkolnym 2004/2005 w naszej szkole prowadzimy Wewnątrzszkolne Mierzenie Jakości Pracy Szkoły w obszarze zajęcia pozalekcyjne.
Zajęcia pozalekcyjne są to wszystkie zaplanowane zajęcia z uczniami, przeprowadzone pod opieką nauczyciela, a które nie wynikają z tygodniowego planu lekcji. Na przykład:
· koła zainteresowań,
· koła rekreacyjno – sportowe,
· zajęcia wyrównawcze,
· gimnastyka korekcyjna,
· kluby uczniowskie (przyrodniczy, europejski,)
· terapia pedagogiczna, itp.
Prosimy Cię o odpowiedź na kilka pytań. Udzielone informacje pozwolą na podjęcie działań zmierzających do podniesienia jakości szkolnej oferty zajęć pozalekcyjnych.
Wybrane przez siebie odpowiedzi zaznacz x, w kratce po prawej stronie. Poniżej podaj, do której klasy uczęszczasz: …………………………………..
1. Czy uczęszczasz na zajęcia pozalekcyjne?
TAK |
|
NIE |
|
2. Uczestniczysz w zajęciach pozalekcyjnych, ponieważ:
Interesuje Cię tematyka zajęć |
|
Masz lepszą ocenę z przedmiotu |
|
Zachęcili Cię rodzice |
|
Na te zajęcia chodzą twoi koledzy / koleżanki |
|
Lubisz nauczyciela prowadzącego zajęcia |
|
Inne powody, jakie ............................................................. ............................................................................................. |
|
3. Zaznacz zajęcia, na które chciałbyś uczęszczać.
Zespół taneczny |
|
Zespół muzyczny |
|
Koło dziennikarskie |
|
Koło plastyczne |
|
Koło informatyczne |
|
Koło teatralne |
|
Koło tenisa stołowego |
|
Sekcja piłki nożnej |
|
Sekcja lekkoatletyczna |
|
Koło turystyczne |
|
Klub europejski |
|
Inne, wpisz jakie: ............................................................................................ |
|
4. Dlaczego nie uczęszczasz na istniejące w szkole zajęcia pozalekcyjne?
Nie odpowiada Mi dzień, godzina zajęć. |
|
Nic nie wiem o zajęciach pozalekcyjnych w naszej szkole. |
|
Nie mam czasu. |
|
Mieszkam za daleko od szkoły. |
|
Rodzice Mi nie pozwalają. |
|
Nie ma w szkole kół, na które chciałbym uczęszczać. |
|
Z innych powodów, (jakich?) ..................................................................................... |
|
5. Z jakich zajęć dodatkowych korzystasz poza szkołą?
Gra na instrumencie |
|
Nauka śpiewu |
|
Zajęcia w klubie sportowym |
|
Zajęcia taneczne |
|
Nauka języka obcego |
|
Zajęcia plastyczne |
|
Inne, wymień jakie:……………………………. |
|
6. Czy chciałbyś uczestniczyć w międzyklasowej rywalizacji sportowej w następujących dziedzinach:
piłka nożna |
|
tenis stołowy |
|
w dwa ognie |
|
biegi przełajowe |
|
inne dyscypliny sportowe (jakie?) ................................................................. |
|
7. Jaka forma prezentacji Twoich osiągnięć sprawiłaby Ci radość?
Informacja na apelu szkolnym |
|
Informacja na stronie internetowej szkoły |
|
Informacja w gablocie szkolnej |
|
Informacja w gazetce szkolnej |
|
Inna forma: (jaka?) ...................................................................... |
|
8. Czy swoje zainteresowania wykorzystujesz biorąc udział w konkursach i zawodach?
TAK |
|
NIE |
|
Jeśli TAK, to wymień te konkursy:………………………………………….................
………………………………………………………………………………………….
Dziękujemy!