Opracowała: mgr Bernadeta Toczek – Kaczmarek
PLAN ZAJĘĆ ŚWIETLICY
na semestr I
rok szkolny 2005/2006
Szkoła Podstawowa Nr 4 w Międzyrzeczu
Lp/ Data |
Temat kompleksowy |
Cel opiekuńczo wychowawczy |
Zajęcia czytelnicze |
Zajęcia plastyczno techniczne |
Zajęcia muzyczno - ruchowe |
Zajęcia komputerowe Gry dydaktyczne |
Gry i zabawy |
Imprezy |
Uwagi |
Wrzesień I 01.09 - 10.09 |
Nasze sprawy świetlicowe Tworzymy grupę świetlicową | Wszyscy jesteśmy współgospodarzami świetlicy. Nawiązanie, zacieśnienie kontaktów z dziećmi | Czytanie wiersza W. Chotomskiej „Do widzenia wakacje” | Wspomnienia z wakacji. Moja najciekawsza przygoda wakacyjna. | Zabawy integracyjne przy muzyce, poznanie imion – zabawa w dotyk. | Nauka nowych gier, które są w świetlicy. | Za pomocą piłeczki poznajemy siebie nawzajem. Zabawa – reagowanie na ruch ręki. | ||
II 13.09-17.09 |
Bezpieczna droga | Bezpieczne zachowanie na drodze. Przypomnienie zasad ruchu drogowego. Przeprowadzenie konkursu. | Pogadanka na temat zachowania się w różnych sytuacjach | Malowanie farbami plakatu „Moja bezpieczna droga do szkoły”. | Słuchanie piosenek z płyty „Stary niedźwiedź”. Zabawy integracyjne. | Zabawy ruchowe na powietrzu „Policjant”-propozycje dzieci. | |||
III 20.09–24.09 |
Chcemy żyć w czystym środowisku |
Kształtowanie nawyków dbania o porządek. Poznanie skutków zanieczyszczeń ekologicznych. Pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji. | Próby układania wierszy o tematyce EKO Wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Drzewa”. Nauka wiersza na pamięć. | Plakat „Nasza ziemia” – technika dowolna. | Układanie rymowanek: do „szanuj zieleń”, „nie depcz trawników” | Zabawy ruchowe na boisku szkolnym. | |||
IV 26.09- 30.09 |
Mój dom, moja ulica, moje miasto | -Przypomnienie zasad ruchu drogowego.
-Spacer to zdrowie. -Utrwalenie znajomości adresu zamieszkania. |
Oglądanie widokówek, albumów i innych materiałów na temat „Moje miasto”. Znajomość adresów zamieszkania. | Moje miasto w przeszłości – malowanie lub budowanie w przestrzeni. | Zabawy przy muzyce. Nauka kilku kroków
tanecznych – elementy tańca, koordynacja ruchowa. Zabawa „Budujeny dom”, „ Lawina „. |
Zasady ruchu drogowego „Klik uczy i bawi” –
program komputerowy. Strona www naszej szkoły: |
Układanie puzzli, gry planszowe, zabawy na świeżym powietrzu. | ||
Październik I 03.10–07.10 |
Bezpieczna droga dzieci z domu do szkoły |
-Zachowujemy ostrożność podczas przechodzenia
przez ulicę .
-Każdy z nas powinien czuć się bezpiecznie. -Przypomnienie zasad ruchu drogowego. |
Nauka wiersza pt. ” Gdy zamierzasz przejść ulicę”, „Zielone światło”. Opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej „Kto zawalił?”. | Ulice mojego miasta – malowanie farbą plakatową na dużym arkuszu papieru. | Improwizacja ruchowa przy piosence „Uliczne sygnały”, Piosenka o ruchu drogowym”. | Malujemy podstawowe znaki drogowe w programie
graficznym Paint. Znaki ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne.
Poznajemy działanie programu komputerowego. (temat zajęć komputerowych na cały miesiąc) |
Zabawa bieżna „Samochody”. Orientacja porządkowa, „Czerwone światło – stój, zielone idź” | . | |
II 10.10-14.10 |
Sylwetka ucznia SP 4
Dzień Edukacji Narodowej |
-Jesteśmy wzorowymi uczniami. -Przestrzegamy
regulamin szkoły i świetlicy. –Mamy szacunek do nauczycieli . |
Zapoznanie z podstawowymi zasadami regulaminu szkolnego. Przypomnienie regulaminu świetlicy. Pogadanka- wzorowy uczeń. | Mój najlepszy kolega – przyjaciel (technika dowolna) | Zabawy integracyjne- przy muzyce, moje miejsce jest wolne, przywitajmy się bez słów. | Ćwiczenia w czytaniu plątaniny literowe, sylabowe, wyrazowe. Łamigłówki językowe. Rozwiązujemy krzyżówki. | Różne odmiany berka. Gry i zabawy rozwijające szybkość i zwinność dzieci. | Wykonanie laurek dla swoich nauczycieli. | |
iii 18.10-22.10 |
Dary jesieni – z sadu i ogrodu | -Konieczność mycia warzyw i owoców przed
jedzeniem . -Zdrowa żywność. |
Słuchanie wiersza „Rzepka” J. Tuwima recytowanego przez nauczyciela. Inscenizacja wiersza „Na straganie” z użyciem kukiełek. | Wypełnianie obrysowanego konturu owoców lub malowanie farbami. Wykonanie kukiełki. | Zabawa ilustrująca treść piosenki pt. ”W ogródku warzywnym:, „Ogórek”, „Rudy rydz”. | Zagadki o tematyce jesiennej. Ćwiczenia słownikowe. Bogacenie słownictwa |
Wyścigi na wesoło „Bal warzyw”, „Zające w kapuście”. | ||
IV 25.10-29.10 |
Las i jego mieszkańcy | -Pozytywny stosunek do przyrody. -Przygotowujemy się do dokarmiania zwierząt w okresie zimowym. | Swobodne wypowiedzi dzieci o wierszach pt. „Zajączek”, „Leśny leniuszek”, „Szpaczek”, „Powsiłapka”. J. Brzechwy o zwierzętach. | Obrysowywanie konturów, wycinanie, malowanie
leśnych zwierząt. Dekorowanie świetlicy. Mój przyjaciel -rzeźba z plasteliny. |
Zabawy przy muzyce „Wiewiórki”, „Wieje wiatr”
Zabawy naśladowcze „Zgadnij kim, jestem?”. Nauka prostych pląsów. |
Zabawa dydaktyczna „Leśna Ciuciubabka” – wymień nazwę drzewa, które znasz. Zagadki wierszowane o zwierzętach z przestawianiem liter. | „Wiatr i liście”. Ćwiczenia oddechowe. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem przy-borów gimnastycznych. |
||
Listopad I 02.11-10.11 |
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli | -Pomoc dzieciom podczas odrabiania zadań domowych. -Wytłumaczenie niezrozumiałych tematów, problemów. | Rozmowa na temat „Święta Zmarłych”, naszych bliskich. Analiza tekstu pt.„W zaduszki” J. Kulmowej – omówienie ilustracji | Rysowanie pomników sławnych ludzi – kredki, świecowe. Wykonanie lampionu. | Zabawa rytmiczna przy muzyce. Nauka I zwrotki piosenki pt. „Szara piosenka”. | Zajęcia w pracowni komputerowej. Rysowanie w Programie Paint – Jesienny krajobraz , Jesienny bajkowy świat – interpretacja dowolna ( temat na cały miesiąc). |
Pokonywanie przestrzeni różnymi skokami. Zabawa z piłką. | Pasowanie pierwszoklasistów – pomoc w przygotowaniach. | |
II 14.11-18.11 |
Dbamy o własne zdrowie | -Wdrażanie do dbania o własne zdrowie. -Przestrzeganie higieny – wizyta pani pielęgniarki. | Przeglądanie książki „Matka i dziecko” –
czytanie fragmentów dotyczących dzieci szkolnych. Rozmowy z panią pielęgniarką. |
Wykonanie plakatu na temat „Zdrowie” – technika farby plakatowe. | Zabawy ze śpiewem „Rolnik”, „Stary niedźwiedź”, „Ogórek wąsaty”. | Obrysowywanie figur geometrycznych i
komponowanie z nich obrazów. Matematyka na wesoło – zabawy matematyczne. |
Gry stolikowe. Zabawy na świeżym powietrzu. Gry sprawnościowe – kręgle. Zabawy proponowane przez dzieci. |
||
III 21.11-25.11 |
Żegnamy odlatujące ptaki | -Dokarmianie ptaków.
-Wdrażanie do ochrony i pomocy ptakom. |
Atlas „Ptaki Polski”. Rozróżnianie ptaków z własnego otoczenia. | Wycinanie z kolorowego papieru różnych ptaków. Wykonanie z kartonu karmnika z ptakami. Składanie papieru sztuką origami. | Przygotowujemy teksty i piosenki do koncertu
wigilijnego. Zabawy ruchowe przy muzyce do określonego tempa, zmiana muzyki
–
„Wiewiórki do dziupli”, naśladowanie różnych ptaków. |
Ćwiczenia w czytaniu dowolnie wybranego tekstu. | Zabawy towarzyskie: „Pomidor, „Głuchy telefon”,
„Budowanie z klocków”, „Odgadnij jakie to zwierzę”. |
||
IV 28.11-02.12 |
Andrzejki | -Lanie wosku, wróżby andrzejkowe. -Pomoc w nauce dzieciom słabszym. | Szczodry wieczór – czytanie fragmentów dotyczących ANDRZEJEK | Ilustracja do piosenki pt. „Pan Listopad” – cechy charakterystyczne późnej pory jesieni. Dziwy z papieru – origami. | Zabawy ze śpiewem: „Rolnik”, „Labado”. Nauka
piosenki „Pan Listopad”. Ćwiczymy teksty do szkolnego koncertu wigilijnego. |
Wykonanie plakatu „Andrzejki” na komputerze wykorzystanie programu graficznego wstawianie clipArt | Zabawy ruchowe „Berek”, „Komórki” „Pająk i
muchy”, „Stonoga” lub „Odgadnij co wyraża moja mina”,
„Głuch telefon”. Zabawa w wymyślanie imion na np. PLA, PLO, PLE. |
Zabawa andrzejkowa z wróżbami | |
Grudzień
I 6.12-10.12 |
Mikołajki | -Wdrażanie do zgodnego współżycia i
współdziałania w grupie. -Wyrabianie sprawności manualnej.
-Integracja grupy. |
„Mikołaje” H. Zielińskiej. Poznajemy wiersz J. Hockuła „Gdzie mieszka zima”, J. Ficowskiego „To już zima” . | Wykonanie postaci Mikołaja – tektura, farby, wata. Przygotowanie dekoracji świątecznej. | Inscenizacja wiersza „Mikołaje”. Śpiewamy piosenki – „Święty Mikołaj”, „Mikołaju to już czas”. | Mikołaj – wykonanie rysunku w programie Paint. Wyszukiwanie informacji o „Mikołaju”, Świętach Bożego Narodzenia w Internecie (temat na cały miesiąc) |
Zabawy oddechowe, naśladowawcze „Balonik”,
„Spadające liście”, itp. Zabawy towarzyskie- „Dla każdego coś miłego”, „Same grzeczne dzieci”. |
||
II 12.12-23.12 |
Choinkowe radości | -Poznajemy zwyczaje związane z obchodzeniem
Świąt Bożego Narodzenia w różnych krajach. - |
Pogadanka na temat historii kolęd w oparciu o tekst W. Próchniewicza „Wigilia” i H. Szayerowej „Choinka” | Wykonanie ozdób choinkowych z różnych materiałów. Rysunek „Moja choinka”, farby plakatowe. | Słuchanie kolęd z taśm i nauka kolędy „Lulajże Jezuniu”. Zabawa – rozróżniamy dźwięki. | Przy wigilijnym stole – jak się zachowujemy, co jemy podczas Wigilii – inscenizacja. | „Choinkowy łańcuch zabawa ruchowa ze śpiewem.
Zabawy ruchowe proponowane przez dzieci. Zabawy ze śniegiem: Lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami do celu. |
||
Styczeń I 02.01-06.01 |
Na ten Nowy Rok. Choinkowe radości |
-Sprawianie dzieciom radości. -Zachęcanie do
poznawania muzyki, wspólne śpiewanie i zabawy.
-Budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych. |
Pogadanka na temat: „choinkowych radości” - co dzieciom i dorosłym może sprawić radość? | Malowanie farbami i patyczkiem „Strojnisia choinka” | Śpiewanie kolęd i pastorałek. | Pisanie życzeń, opis zimy lub rysowanie w Programie Paint ZIMY!(tematyka na cały miesiąc). | Zabawy zimowe na boisku szkolnym. Gry i zabawy zespołowe, współzawodnictwo zespołowe. | ||
II 09.01-13.01 |
Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę | -Kształtowanie opiekuńczości wobec zwierząt. -Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie? Jak pomagamy zwierzętom zimą? | Czytanie i rozmowa na temat tekstu H.
Bechlerowej ” Śnieżna Bajka”. |
Rysunek o tematyce „W jaki sposób możemy pomóc zwierzętom przetrwać zimę?” |
Odtwarzanie muzyki ruchem. | Rozwiązywanie rebusów i szarad umysłowych. | Spacer do lasu. Dokarmianie ptaków. Zabawy na powietrzu. | ||
III 16.01-20.01 |
Dla babuni i dziadziusia. | -Okazywanie szacunku, serdeczności ludziom starszym. -Umiejętność odczuwania potrzeb i pragnień innych. | Omówienie treści wiersza B.Lewandowskiej pt. „Dni z Babcią”. | Portret babci i dziadka – wykorzystanie technik malarskich lub pisarskich. | Nauka piosenki o babci i dziadku. Zabawy przy muzyce. | Dowolne zabawy według uznania dzieci. Rebusy, zagadki. Układanie puzzli. | Współzawodnictwo w grupie z pokonywaniem przeszkód. Zabawy na boisku szkolnym. | ||
IV 24.01-28.01 |
Bezpieczne i wesołe ferie. | -Zachowanie i przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych. -Wykorzystanie wolnego czasu w sposób czynny i bezpieczny dla zdrowia. |
Rozmowa na temat zabaw zimowych – przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w okresie zimy, w czasie zabaw zimowych. | Przedstawienie scenki ” Bezpiecznie zabawy zimowe” dowolnymi środkami malarskimi. Dzieci na sankach – obrysowywanie szablonów, wycinanie, klejenie i malowanie elementów. |
Ćwiczenia rytmiczne przy muzyce. Dostosowywanie
ruchu do tematu muzycznego. Wprowadzenie elementów tanecznych do zabawy „ Zimowy walczyk”. |
Zagadki i rebusy utrwalające zasady bezpiecznych zabaw na śniegu. | Dowolne zabawy na śniegu, sporty zimowe, lepienie bałwana. | ||
FERIE ZIMOWE OD 31 STYCZNIA 2005 DO 13 LUTEGO 2005 ROKU. |